Radi Vám pomôžeme:

+420 722 933 770

(9:00–15:00)

Menu
Môj košík : 0 ks: 0 €
Využite kupón BF2024 a získajte zľavu 10 % na všetko. Platí do 30. 11. 2024 i na zľavnené produkty.

Ako reklamovať stratu kufra na letisku

Každoročná dovolenka je pre veľa ľudí dnes už samozrejmosťou. Niekto sa vypraví k moru, niekoho láka skôr prieskum tropických pralesov. Obe ale majú niečo spoločné, a to cestu lietadlom. Akákoľvek dovolenka sa ale môže v okamžiku zmeniť v peklo. Hovoríme samozrejme o situácii, kedy ste síce v cielovej destinácii, ale váš cestovný kufor sa rozhodl urobiť si dovolenku bez vás, bohviekam. Ako postupovať pri strate kufra tak, aby ste sa opäť našli, sa vám pokúsime ozrejmiť v následujúcom článku.

Čo robiť, keď letecká spoločnosť stratí vašu batožinu?

Kufr Travelite Derby

Poznáte ten pocit, keď sa ocitnete v cudzine na letisku pri páse na kufre, všetci už odišli a váš kufor stále nikde? Čo vtedy? Spanikáriť? Rozplakať sa? Vynadať komukoľvek z letiskového personálu, kto sa vám náhodou pripletie do cesty? Určite nie. Zhlboka sa nadýchnite a ukľudnite sa. Držte sa hesla zo Stopárovho sprievodcu po galaxii a neprepadajte panike.

Pokiaľ sa vám stratí batožina pri cestovaní s cestovnou kanceláriou, je dobré ihneď informovať niekoho z tejto kancelárie, kto je na letisku s vami, a riešiť tento problém spoločne s ním. Sú však prípady, keď cestujete bez cestovnej kancelárie, a vtedy už musíte jednať sami.

Našťastie ale existuje tzv. Montrealský dohovor, ktorý upravuje zodpovednosť dopravcu za batožinu, ktorú prijalo k preprave, a taktiež limity zodpovednosti dopravcu, v rámci ktorých je dopravca zodpovedný do čiastky 1 131 SDR (Special Drawing Rights, čo je menová a účetná jednotka používaná v rámci Medzinárodného menového fondu), čo odpovedá sume okolo 1 250 EUR.

Kufr Heys MetallixNa každom letisku, ešte v jeho colnom priestore, nájdete prepážku pre reklamáciu batožiny. V cudzine pod názvom „Lost baggage/luggage“. Tam budete požiadaní, aby ste svoju batožinu popísali a predložili útržok z batožinového lístku, ktorý ste dostali k palubnej letenke. Bude s vami spísaný tzv. protokol PIR (Property Iregularity Report) a poskytnú vám telefónne číslo, na ktorom sa môžete informovať o priebehu svojej reklamácie. Spravidla sa ale sami ozvú a stratenú a znovu nájdenú batožinu doručia na vami uvedenú adresu.

TIP: Batožina vždy starostlivo opatrite menovkou s vašimi kontaktnými údajmi.

Nádej umiera posledná

Za stratu batožiny sa väčšinou považuje situácia, kedy vaša batožina nebola nájdená do dvoch dní od vášho príletu. Do tej doby môže byť batožina iba oneskorená. Pokiaľ zistíte, že vaša batožina bola stratená, musíte tento fakt nahlásiť dopravcovi do 24 hodín, v prípade medzinárodných letov až do 7 kalendárnych dní.

kufr March Gotthard

Väčšinou sa batožina dostaví hneď s nasledujúcim letom. To znamená, že ju u seba môžete mať behom niekoľkých hodín. Stratená a oneskorená batožina sa ku svojmu majiteľovi vráti až v 98 %. Pokiaľ ale budete mať smolu a práve vaša batožina bude patriť do tých nebohých 2 %, je letecká spoločnosť povinná vám stratu finančne vynahradiť. Náhradu môžete tiež požadovať, pokiaľ oneskorenie prekročí 24 hodín. Pokiaľ vám teda batožina nedorazí na dovolenku a vy si budete musieť zaobstarať základné hygienické prostriedky, odložte si radšej všetky účtenky, budú sa vám hodiť.

Pokiaľ prepravná spoločnosť nevypátra vašu batožinu do 21 dní od vášho príletu do danej destinácie, je batožina prehlásená za stratenú. V tomto okamžiku môžete začať vymáhať finančnú náhradu. Urobiť tak môžete od 21. dňa, kedy bol vydaný protokol o strate, do dvoch rokov – samozrejme čím skôr, tým lepšie.

V prípade poškodenia batožiny sa ihneď na letisku informujte, ako ju môžete reklamovať. Pracovníci aeroliniek batožinu prehliadnu a buď zaistia bezplatnú opravu, alebo odporučia iný postup. Pamätajte ale na to, že na neskorjšie reklamácie sa už ohľad brať nebude. Navyše prepravca neručí za škody, ktoré vznikli vinou zlého zabalenia či vadnej batožiny. Pokiaľ teda so sebou veziete na dovolenku drahšie veci, je vhodné sa pripoistiť.

Poistenie batožiny

Kufr Titan Spotlight Flash

Poistenie batožiny vám zaistí finančnú náhradu v prípade, keď behom cesty prídete o batožinu, alebo dôjde k jej poškodeniu. Ako u každého finančného produktu je aj v prípade tohto poistenia veľký rozdiel medzi jednotlivými poisťovňami. Niektoré ponúkajú pripoistenie k základnému cestovnému poisteniu, ktoré je zamerané primárne na krytie liečebných nákladov, zatiaľ čo iné poisťovne batožinu poisťujú v rámci niektorého z komplexných balíčkov cestovného poistenia.

Pri vyberaní poistenia batožiny je preto vhodné vyhľadať si, za akých podmienok poisťovne finančnú náhradu vyplácajú a tieto si medzi sebou porovnať. V prípade poistnej udalosti môžete tiež využiť asistenčnú službu, ktorá vám aktívne po telefóne poskytne pomoc pri vybavovaní formalít súvisiacich s odcudzením osobnej batožiny. Pomôže vám tiež s vybavením náhradných cestovných dokumentov (spiatočnej letenky, atď.).

Vždy je dobré vedieť, čo všetko sú poisťovne ochotné preplatiť. Poistenie sa vo väčšine prípadov vzťahuje na veci osobnej potreby ako je oblečenie, obuv, hygienické potreby a napríklad aj fotoaparát. Nevzťahuje sa ale na šperky, starožitnosti, cenné papiere a peniaze. Tieto je treba poistiť zvlášť.

Kufr Travelite Motion M

Ďalej je pri vybavovaní poistenia vhodné uistiť sa, či ponúkaný limit poistného plnenia bude dostačujúci. Limit poistného plnenia je spravidla uvedený v poistnej zmluve a uvádza celkový limit za všetku batožinu a maximálny limit na jednu vec. 

Všeobecne je ale riešenie poistnej udalosti v prípade straty či zničenia batožiny veľmi pružné a môže cestovateľovi ušetriť mnoho nepríjemností s neočakávanými výdajmi. Vždy je ale treba si starostlivo prečítať podmenky, za ktorých bude batožina poistená.

Dúfame však, že tieto rady nebudete potrebovať. Teraz už ostáva iba popriať šťastnú cestu a cestovanie bez komplikácií.

Súvisiace produkty