Radi Vám pomôžeme:

+420 722 933 770

(9:00–17:00)

Menu
Môj košík : 0 ks: 0 €

Ako reklamovať batožinu poškodenú leteckým dopravcom

Obal na kufr SUITSUIT 4

Poznávanie nových miest a ľudí je pre mnohých z nás naozajstným koníčkom. Či už plánujete stráviť dovolenku pri mori alebo sa chystáte na cestu okolo sveta, nenechajte sa zaskočiť nepríjemnosťami. Je jasné, že sú situácie, na ktoré sa nedá dopredu dostatočne pripraviť. Dúfame, že sa nám isté problémy skrátka vyhnú. Ale keď vyššia moc zavelí, je treba zachovať chladnú hlavu. Jedným z častých problémov, ktorý sa nevyhne ani tým najscestovanejším dobrodruhom, je batožina poškodená pri leteckej preprave. Túto nepríjemnosť je treba riešiť ihneď na mieste a my vám prinášame praktický návod na to, ako neprepadnúť panike a problém rýchlo a úspešne vyriešiť.

Ako fungujú kompenzácie v leteckej doprave?

Titan Backstage L

Pri leteckej preprave je za vašu odbavenú batožinu zodpovedný prepravca. V prípade poškodenia, omeškania či straty batožiny máte možnosť u dopravcu tieto skutočnosti reklamovať. Pokiaľ ste urobili maximum pre to, aby ste svoju batožinu ochránili pred poškodením (napríklad ste ju nepreplnili, použili ochrannú fóliu, mysleli aj na krehké veci apod.), máte podľa Montrealského dohovoru nárok na priznanie kompenzácie. Tá je síce stanovená maximálne na 1131 SDR (Special Drawing Rights, SDR je jednotná menová a účtovná jednotka používaná v rámci Medzinárodného menového fondu, odpovedá hodnote zhruba 1250 EUR), ale nemožno ju brať ako samozrejmosť. Výška kompenzácie sa v jednotlivých prípadoch líši a často sa odvíja od rôznych faktorov, ako je vek batožiny, závažnosť jej poškodenia a podobne. Závisí tiež na podmienkach stanovených jednotlivými leteckými spoločnosťami. Preto nie je možné v prípade úspešnosti očakávať priznanie maximálnej výšky kompenzačnej čiastky.

Aby ste predošli prípadným nepríjemnostiam, odporúčame batožinu riadne poistiť. Pokiaľ prevážate niečo krehké, môžete využiť služby leteckých spoločností a priplatiť si za prepravu krehkej batožiny.

Čo mám robiť, keď mi dopravca poškodí batožinu?

Jmenovka Addatag 7

  • Pokiaľ po vyzdvihnutí batožiny zistíte, že vaša taška či kufor boli pri preprave poškodené, nepanikárte.
  • Najprv si vyfoťte všetky vzniknuté škody.
  • Potom túto skutočnosť neodkladne ohláste buď na prepážke „Reklamácia batožiny“ (Baggage Service Office) alebo na prepážke “Odbavenie batožiny” (Baggage Handling Desk), ktoré sa zvyčajne nachádzajú priamo v príletovej hale.
  • Pri nahlasovaní problému na prepážke musíte predložiť váš batožinový lístok a letenku vrátane palubnej vstupenky.
  • Na základe predložených dokumentov vám bude personálom vystavené písomné potvrdenie, tzv. PIR protokol (PIR = Property Iregularity Report), na ktorom bude uvedené zároveň aj referenčné číslo vašej reklamácie. Každá spoločnosť má vlastný PIR formulár, údaje, ktoré je treba povinne vyplniť, sa však nelíšia. Tento protokol si starostlivo uchovajte.

Travelite kabelový TSA zámekPersonál vám po spísaní protokolu poskytne ďalšie podrobné informácie, predovšetkým pokyny týkajúce sa formy zaslania dokladu o kúpe batožiny či dokladu o cene opravy batožiny, prípadne potvrdenie o jej neopraviteľnosti. Ďalej budete vyzvaní k zaslaniu kópie letenky a batožinového lístku na adresu stanovenú príslušnou leteckou spoločnosťou. Personál na prepážke zodpovie vaše otázky, nebojte sa opýtať alebo si nechať vysvetliť detaily, ktorým neporozumiete. 

Ak je vaša batožina oneskorená či dokonca stratená, reklamáciu musíte podať písomne najneskôr do 24 hodín od vyzdvihnutia či doručenia stratenej batožiny dopravcom. V prípade medzinárodného letu sa lehota pre oznámenie predlžuje na 7 dní. 

Pre uznanie reklamácie je dobré pokúsiť sa čo najlepšie preukázať priamu súvislosť medzi poškodením a prepravou. Z tohoto dôvodu sa odporúča vyfotiť si vašu batožinu predtým, než ju zveríte do rúk prepravcovi. Na vybavenie reklamácie má dopravca 30 dní, v danej lehote vás bude kontaktovať a oznámi vám konečné rozhodnutie. 

POZOR!

Titan Nonstop 2w M

Nemožno reklamovať bežné opotrebovanie alebo batožinu, ktorá bola poškodená z dôvodu preplnenia. Reklamáciu nemožno uplatniť ani u niektorých nízkonákladových spoločností (tzv. low-cost), preto odporúčame, aby ste sa zoznámili s prepravnými podmienkami daného leteckého dopravcu ešte pred využitím jeho služieb.

Náležitosti k reklamácii v skratke:

  • Letenka
  • Palubná vstupenka
  • Batožinový lístok
  • Účtenka za nákup alebo opravu batožiny, prípadne potvrdenie o neopraviteľnosti batožiny
  • Vaše osobné údaje: adresa, telefónne číslo, bankové spojenie

TIP:

Chcete ochrániť váš kufor pred škrabancami a nechce sa vám utrácať za neekologickú fóliu na letisku? Zaobstarajte si pratelný univerzálny obal na kufor s módnou potlačou vyrobený z kvalitného syntetického materiálu. V našom e-shope v časti obaly na kufre nájdete okrem iných aj módne obaly na kufre od značky SuitSuit a praktické obaly na prepravu batohov od značky Osprey.

Súvisiace produkty

Člen APEK Člen APEK Overené zákazníkmi - Heureka
Akceptujeme karty VISA Akceptujeme karty Mastercard Akceptujeme karty Maestro Akceptujeme Google Pay